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Edición 2009

Concierto


Ancillae domini: monodías y polifonías conventuales de la Edad Media

Lugar


Baeza, Auditorio de las Ruinas de San Francisco

Fecha


Domingo, 6 de diciembre de 2009, 20.30 h.

Director


Brigitte Lesne, directora

Intérprete


DISCANTUS

Componentes


Christel Boiron
Hélène Decarpignies
Lucie Jolivet
Caroline Magalhaes
Catherine Sergent
Brigitte Lesne

Ensemble Discantus cuenta con el apoyo del Ministerio de Cultura del Gobierno de Francia

CONCIERTO GRABADO POR RADIO CLÁSICA (RNE)

Programa


PRIMERA PARTE

Enixa est puerpera
Himno, monodía (Himnario Procesional de París)

Sol oritur occasus nescius
Conductus, 2vv (Hortus deliciarum, s. XII)

Hildegard von Bingen (1098-1179)
Antífona O rubor sanguinis, monodia (MS 9 de Dendermonde)
Antífona Sed diabolus in invidia sua, monodia (MS 9 de Dendermonde)

Hec est mater
Tropo de Benedicamus Domino, monodia (Códice Engelberg)

Annus novus in gaudio
Trope de Benedicamus Domino, 2vv (París, Bibliothèque Nationale, MS 1139)

Gratulantes celebremus festum
Tropo de Benedicamus, 2vv (Códice Calixtinus)

Alleluia, Iacobe sanctissime
Antífona, monodia (Códice Calixtinus)

Nostra phalanx plaudat leta
Conductus, 2vv (Códice Calixtinus)

Uterus hodie
Versus, monodia (París, Bibliothèque Nationale, MS 1139)

Pierre Abélard (1079-1142)
Planctus Epitalamica dic sponsa cantica, monodia
(Breviario de Béziers / París, Bibliothèque Nationale, MS 3126)

Benedicamus domino
Organum, 2vv (MS de Florencia)


SEGUNDA PARTE

Hec est clara dies
Aclamación, monodia (MS de Beauvais)

Magnum nomen domini Emmanuel / Resonet in laudibus
Antífona y tropo, monodia (MS de Sens / Graduale de Moosburg)

Sonet vox ecclesie laudes dei gratie
Conductus, 2vv (MS de Cividale)

Agnus dei ? O Ihesu salvator
Tropo del Agnus Dei, 3vv (Códice de Las Huelgas, Burgos)

Veni redemptor gencium
Conductus, monodia (Códice de Las Huelgas, Burgos)

In seculum supra mulieres / In seculum
Motete, 3vv (Códice de Las Huelgas, Burgos)

Verbum patris humanatur
Conductus, 3vv (MS de Cambridge)

Ave gloriosa virginum regina
Prosa, monodia (MS de Florencia)

Virgo viget melius / Castrum pudicicie
Motete, 3vv (MS de Bamberg)

L'autrier joer / Quant revient / Plus belle que flor
Motete, 4vv (MS de Montpellier)

O Maria stella maris
Conductus, monodia (MS de Florencia)

O sponsa dei electa
Conductus, 3vv (MS de Worcester)

Sanctus, 3vv
(Gradual-cantionale / Narodni Museum, XIII A2)

Universi populi simul iam gaudete
Cantio, 3vv (Gradual Latino-Bohemicus / Bibliothèque de l'Université, VI B24)

Notas programa


Brigitte Lesne

Durante los siglos XII y XIII, algunos conventos, monasterios y catedrales europeas se conviertieron en verdaderos laboratorios de composición musical. Entre ellos, el Monasterio de San Marcial de Limoges y la Catedral de Notre-Dame de París ?a través de la escuela catedralicia? se impusieron en los primeros grandes centros de creación musical de Europa. El repertorio y prácticas composicionales de esas dos grandes "escuelas" de San Marcial y Notre-Dame se difundieron ampliamente en toda Europa.

Parte del repertorio que Ensemble Discantus interpretará esta noche pertenece al Ars Antiqua, movimiento musical desarrollado durante los siglos XII y XIII y caracterizado por grandes formas de composición: tropo, secuencia o prosa (desarrollo musical o literario de un canto litúrgico o añadido de un canto litúrgico, de un texto y/o de una melodía nueva que puede incluso independizarse), versus o conductus (canto monódico o polifónico que presenta la particularidad de ser nuevamente compuesto y no basado en un canto litúrgico ya existente), organum (polifonía decorada que se desarrolla sobre una sección de pleno-canto) y motetus (composición polifónica nacida del organum que se convirtió en la gran forma musical del siglo Xlll, no solamente litúrgica sino también profana).

Durante su trayectoria musical el Ensemble Discantus ha prestado atención preferente al Códice de Las Huelgas, manuscrito destinado a las monjas del Monasterio de Santa María la Real de Las Huelgas (Burgos), lo que permite recordar que las mujeres han cantado siempre en los conventos durante la Edad Media. En el siglo XIII, más de cien monjas formaban parte de este convento y cantaban polifonía, como hoy lo haremos, bajo la dirección de una cantora.

TEXTOS

Enixa est puerpera
Enixa est puerpera quem Gabriel predixerat,
quem matris alvo gestiens clausus Iohannes senserat.
Feno iacere pertulit presepe non aborruit,
parvoque lacte pastus est per quem nec ales esurit.
Gaudet chorus celestium et angeli canunt Deo,
palamque fit pastoribus pastor creator omnium.
Memento salutis auctor, quod nostri quondam corporis,
ex illibata virgine nascendo formam sumpseris.
Gloria tibi Domine qui natus es de Virgine,
cum patret sancto spiritu in sempiterna secula. Amen.

Sol oritur
Sol oritur occasus nescius
Et filie fit pater filius
O, pro populo.
Cui pater est Deus in ethere
Matrem venit in terris sumere
O, pro populo.
Commercio gaudet humanitas
Quod sociat sibi divinitas
O, pro populo.

O rubor sanguinis,
O rubor sanguinis
Qui de excelso illo fluxisti, quod divinitas tetigit.
Tu flos es, quem hiems
De flatu serpentis numquam lesit

Sed diabolus
Sed diabolus in invidia sua istud irrisit,
quod nullum opus dei intactum dimisit.
Ps1: Dixit insipiens in corde suo: Non est Deus
Ps2: Corrupti sunt, et abominabiles facti sunt in iniquitatibus,
non est qui faciat bonum.

Hec est mater
Hec est mater Domini
sanctissima castitate nobilis,
clarissima, de qua nostra concio
benedicat domino.

Annus novus
Annus novus in gaudio
agatur in principio
magna sit exultatio
in cantoris tripudio.
Ad hec sollempnia
concurrunt omnia
voce sonantia
cantoris gratia
et vite spatia
per quem letitia
fit in ecclesia.
Anni novi principium
vox celebret psallentium
et cantorem egregium
hymnus extollat omnium.
Anno novo in cantica
recitentur organica,
tota sonet ars musica
in cantoris presentia.
Annum novum celebrantes
exultantes et letantes
et cantorem venerantes
gaudeamus congaudentes.

Gratulantes celebremus
Gratulantes celebremus festum
diem luce divina honestum.
Hec est dies Iacobi in signis
illustrata signis eius dignis.
Quem precamur ducat ut ad celos,
decantantes eius Cristo melos.
Suscipiens graciam de celis.
Benedicat ergo plebs fidelis
Domino.

Alleluia, Iacobe
Alleluia, Iacobe sanctissime,
Alleluia pro nobis intercede,
Alleluia, alleluia.
Ps1. Cum invocarem exaudivit me Deus iustitie meae:
In tribulatione dilatasti mini
Ps2: Miserere mei, et exaudi orationem meam
Ps3: Filii hominum, usquequo gravi corde?
Ut quid diligitis vanitatem et queritis mendacium?

Nostra phalanx plaudat leta
Nostra phalanx plaudat leta
Hac in die, qua athleta
Cristi gaudet sine meta
Iacobus in gloria
Angelorum in curia.

Quem Herodes decollavit,
Et id circo coronavit
Illum Cristus et ditavit
In celesti patria
Angelorum in curia.

Cuius corpus tumulatur
Et a multis visitatur
Et per illud eis datur
Salus in Callecia
Angelorum in curia.

Ergo festum celebrantes,
Eius melos decantantes
Persolvamus venerantes
Dulces laudes domino
Angelorum in curia.

Uterus hodie virginis
Uterus hodie virginis floruit,
nec matrem dum gignit libido torruit,
que virgo permanens virum aborruit,
O partus mirabilis.
De radice Iesse virga progreditur,
et de virgula flos Christus exoritur,
cuius in Libano cedrus extollitur.
O partus mirabilis.
Hic flos davitico signatus calamo,
ut sponsus regio procedens talamo,
celesti seculum perunxit balsamo.
O partus mirabilis.
Hic flos est in Syon rosa nec aruit,
et in Ierusalem lilium canduit,
utrisque genera cruce composuit.
O partus mirabilis.

Epitalamica
Epitalamica dic sponsa cantica
Intus que conspicis dic foris gaudia
Et nos letificans de sponso nuntia
Cuius te refovet semper presencia.
Adolescentule vos corum ducite
Cum vox precinerit et vos succinite
Amicos sponsi vos vocarunt nuptie
Et nove modulos optamus domine.
In montibus hic ecce saliens ecce venit colles transiliens
Per fenestras ad me respiciens per cancellos dicit prospiciens
Amica surge propera, columba nitens avola
Horrens enim hyens iam transiit gravis ymber recedens abiit
Ver amenum terras aperuit parent flores et turtur cecinit
Amica surge propera, columba nitens avola.
Rex in acculitum iam se contulerat et mea redolens nardus spiraverat
In hortum veneram in quem descenderat at ille transiens iam declinaverat
Per noctem igitur ut querens ex eo, huc illuc anxia querendo cursito
Occurrunt vigiles ardenti studio, quos dum transierim sponsum invenio.
Iam video quod optaveram
Iam teneo quod amaveram
Iam rideo que sic fleveram
Plus gaudeo quam dolueram
Risi mane flevi nocte
Mane risi nocte flevi
Noctem in sompnem dolor duxerat
Quem vehementem amor fecerat
Dilatione votum creverat
Donec amantem amans visitat
Plausus die planctus nocte
Die plausus nocte planctus.
Quam fecit Dominus haec est dies
Quam exspectavimus haec est dies
Qua vere risimus haec est dies
Quam fecit Dominus. Amen.

Benedicamus domino
Benedicamus domino

Hec est clara dies
Hec est clara dies, clararum clara dierum
Hec est festa dies, festarum festa dierum
Hec est sancta dies, sanctarum sancta dierum
Nobile nobilium rutilans dyadema dierum

Magnum nomen
Magnum nomen Domini Emmanuhel;
Quod annunciatum est per Gabrihel.
Hodie apparuit in Israel,
per Mariam Virginem rex natus est.
Resonet in laudibus
Cum iocundis plausibus
Syon cum fidelibus
Apparuit quem genuit Maria.
Eya, eya virgo deum genuit quod divina voluit clementia.
Pueri conturrite,
Nato regi psallite,
Pia voce dicite :
Apparuit quem genuit Maria.
Eya, eya virgo?
Natus est Emanuel
Quem predixit Gabriel
Testis est Ezechiel
Apparuit quem genuit Maria.
Magnum nomen domini Emanuel ;
Quod annunciatum est per Gabriel.
Hodie apparuit, apparuit in Israhel,
per Mariam Virginem Emanuel.
Eya, eya virgo?
Qui regnat in ethere
Venit ovem querere
Nullum volens perdere
Apparuit quem genuit Maria.
Eya, eya virgo?
Genito sit gloria
Laus, virtus, victoria
Perpeti memoria :
Apparuit quem genuit Maria.
Eya, eya virgo?
Ergo nostra concio
Omni plena gaudio
Benedicat Domino
Apparuit quem genuit Maria.
Magnum nomen domini Emanuel ;
Quod annunciatum est per Gabriel.
Hodie apparuit, apparuit in Israhel
per Mariam Virginem Emanuel.
Eya, eya virgo?

Sonet vox ecclesie
Sonet vox ecclesie
laudes Dei gratie.
Ecce sacrificium,
dulce mundi pretium,
ecce salus hominis,
ecce proles virginis,
semel per supplicium ferens mortis tedia.
Item per misterium fit pro nobis hostia.
Presens hec familia
agni lota sanguine, leto laudum
carmine reddat ei gracias.

Agnus
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi:

O Ihesu salvator
O Ihesu salvator,
Dulcis consolator,
Tua nobis dona
Exspetata bona;
Miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi
De supernis vite
Nobis dona mitte,
Sicut promisisti,
Quando recessisti;
Miserere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi
O pacis amator,
O bonorum dator,
Tua nobis dona
Exspectata bona ;
Dona nobis pacem.

Veni redemptor
Veni redemptor gencium,
Veni creator spiritus,
Veni vita vivencium,
Nostros solari gemitus.
Veni nobis paraclitus.
In fide firma mencium
In fine moriencium
Te laudat omnis exercitus.

In seculum supra mulieres
In seculum supra mulieres
Benedicta virgo mulieres,
Salutata celi nuncio,
O pro remedio fidelium,
Nunc implores et ores
Natum proprium.

In seculum artifex seculi
Dum pro vita nascitur populi,
Gregis sator, lesgislator,
Agniculi cepit formam,
Sapit normam discipuli,
Sumpsit formam servuli et infantuli.

Verbum patris humanatur
1. Verbum patris humanatur!
dum puella salutatur!
salutata fecundatur
viri nescia.
Hei, hei, nova gaudia!
2. Novus modus geniture!
et excedens ius nature!
dum unitur creature
creans omnia.
Hei, hei, nova gaudia!
3. Audi partum preter morem!
virgo parit salvatorem!
creatura creatorem
patrem filia.
Hei, hei, nova gaudia!
4. In parente salvatoris!
non est partus nostri moris!
virgo parit nec pudoris
marcent lilia.
Hei, hei, nova gaudia!
5. Deus homo nobis datur!
datus nobis demonstratur!
dum pax terris nunciatur
celi gloria.
Hei, hei, nova gaudia!

Ave, gloriosa
Ave, gloriosa
Virginum regina,
Vitis generosa,
Vite medicina,
Clementie resina.
Ave, copiosa
Gratie piscina,
Carnis maculosa
Munda nos sentina,
Munditie cortina.
Claritate radiosa
Stella matutina,
Brevitate legis glosa,
Per te lex divina
Irradiat docrtina.
Venustate vernans rosa,
Sine culpe spina,
Caritate viscerosa,
Aurem huc inclina,
Nos serves a ruina.
Cedrus pudicitie,
Cypressus puritatis,
Mirra penitentie,
Oliva pietatis,
Tu myrtus lenitatis.
Vitis habundantie,
Tu palmes honestatis,
Palma patientie,
Tu nardus caritatis,
Fons ortus voluptatis.
Stilla roris,
Odor floris
Verne novitatis,
Fons dulcoris,
Vas decoris,
Templum trinitatis,
Compages unitatis.
Stelle decor,
Placans equor,
Portus salutaris,
Ducem sequor,
Dulcem precor,
Parens expers paris,
Maria stella maris.
O Maria, Mater pia,
Sinus penitentium,
Debilium
Presidium
Columpna firmitatis,
Alupna sanctitatis.
O benigna
Laude digna,
Iubilus letantium,
Flebilium
Solatium,
Medela sanitatis,
Tutela libertatis.
Tu federis oraculum,
Caracteris signaculum,
Istineris vehiculum,
Tu limes equitatis
Ad limen claritatis.
Tu paperis umbraculum,
Tu miseris latibulum,
Tu sceleris piaculum,
Tu lumen veritatis,
Tu lima pravitatis.
Tu thronus Salomonis,
Prelata celi thronus;
Tu vellus Gedeonis
Tu rubus visionis.
Tu thalamus pudoris
Tu balsamus odoris;
Tu libanus candoris,
Tu clibanus ardoris.
Tu medium Discordium
Connubium amoris;
Humilium Refugium,
Remedium languoris.
Consilium Errantium,
Auxilium laboris;
Compendium Currentium,
Stipendium victoris.
Munditie tu speculum,
Tu glorie spectaculum,
Per gratie miraculum
Es pater genitoris.
Origo conditoris.
Iustitie gestaculum,
Letitie notaculum,
Per patrie spiraculum,
Es cella creatoris,
Puella Plasmatoris.
Ave, speciosa
Rutilans aurora,
Nubes pluviosa,
Celitus irrora,
Cor aridum dulcora.
Ave, gratiosa,
Gratiam implora,
Prece pretiosa
Filium exora,
Adesto mortis hora.
Amen.

Virgo viget
Virgo viget melius dum peperit
sed nature plenius jus deperit
nasci dei filius dum voluit
coluit quod nobis condoluit
cui cum iubilo corde devoto
benedicamus domino

Castrum pudicicie
Castrum pudicicie
numinis triclinium
spes tocius leticie
gracie tenens privilegium
regem glorie tuum filium
fac nobis propicium
ut reis det venie remedium

L'autrier joer m'en alai / Quant revient et fuelle et flor / Plus belle que flor
L'autrier joer m'en alai
par un destor.
En un vergier m'en entrai
por quellir flor.
Dame plesant i trovai,
cointe d'atour,
cuer ot gai ;
si chantoit
en grant esmai :
"Amors ai !
Qu'en ferai ?
C'est la fin, la fin,
que que nus die, j'amerai".

Quant revient et fuelle et flor
contre la seison d'esté,
Deus, adonc me sovient d'amors,
qui toz jors m'a cortois et doz esté.
Moult aim ses secors,
car sa volenté
m'alege de mes dolors ;
moult me vient bien et henors
d'estre a son gré.

Plus belle que flor
est, ce m'est avis,
cele a qui m'ator.
Tant com soie, vis,
n'avra de m'amor
joie ne delis
autre mes la flor
qu'est de paradis :
Mere est au Signour,
qui si voz, amis,
et nos a retor
veut avoir tot dis.

O Maria, stella maris
O Maria, stella maris,
Lux illustrans omnia,
Que per stellam designaris,
Super nos irradia,
Sis in via previa,
Ne sequamur devia ;
Via vite que vocaris,
Cuncta tolle noxia,
Nec nos falli patiaris
Ab hostis versutia.
Salve, virgo perpetua,
Salutis nostre ianua!

O sponsa Dei electa
O sponsa Dei electa
Esto nobis via recta
Ad eterna gaudia
Ubi pax et gloria
Tu nos semper aure pia
Dulcis exaudi Maria.

Sanctus
Sanctus Sanctus Sanctus
Dominus deus Sabbaoth
Pleni sunt celi et terra
Gloria tua
Osanna in excelsis,

Universi populi
Universi populi simul iam gaudete
et crudelis vinculi fletum removete.
De celo pro homine descendat messias
quem predixit Gabriel vates Ysayas.
Dicens virgo pariet creatorem rerum
celi terre marium nobis deum verum
Nunc in primo carmine lector iam incipe
dicens iube domine dans laudes marie.

Curriculum Intérprete


Brigitte Lesne, directora. Conjugando arte y saber, Brigitte Lesne se apoya en un sólido conocimiento de los repertorios vocales más antiguos para restituir con toda su fuerza original las músicas monódicas y polifónicas de la Edad Media. Trabaja actualmente de manera casi exclusiva con los conjuntos Discantus (que ella dirige) y Alla Francesca (que co-dirige con el flautista Pierre Hamon), a los que consagra toda su energía. Es asimismo uno de los pilares del Centro de Música Medieval de París, donde transmite todo su saber.

Ensemble Discantus. Grupo vocal femenino compuesto generalmente de cinco a diez cantantes a cappella, Discantus resucita las músicas sacras de la Edad Media, desde las primeras notaciones occidentales del siglo IX hasta el siglo XV. El grupo se ha convertido en un intérprete de referencia para estos repertorios. Fundado en 1989 y actuando bajo la dirección de Brigitte Lesne, reúne cantantes de varios horizontes, conocedoras del estilo de canto propio a esta época para componer un sonido coherente a partir de timbres individuales variados. Dedicándose en particular al estilo del canto gregoriano (trabajo de la línea melódica, del ritmo y de la ornamentación, según los manuscritos más antiguos), Discantus insufla una vida nueva a los cantos del Ars Antiqua, época del esplendor de la abadía de Saint-Martial de Limoges en Aquitania, del apogeo de los grandes peregrinajes como Santiago de Compostela, en fin de la construcción de la Catedral Notre-Dame de París. Brigitte Lesne, generalmente con la colaboración de la musicóloga Marie-Noël Colette, concibe los programas alrededor de una temática, lo que supone un largo trabajo de recogida en los manuscritos y de transcripciones musicales. A menudo, los temas ponen en el primer plano a la mujer o temáticas relacionadas con la mujer: la maternidad, la Virgen María, Hildegard von Bingen, etc. Según los programas, el grupo puede acompañarse de algunos instrumentos (carillón, campanas de mano, órgano?), juntarse con un coro de niños (por ejemplo el Coro Easo, la Maîtrise de garçons de Colmar?) o con el grupo Alla francesca, mezclando músicas sacras y profanas, o bien ponerse en escena (dramas litúrgicos). Invitado de los mayores festivales, Discantus actúa regularmente en Francia y en España (Festival Internacional de Música y Danza de Granada, Quincena Musical de Donostia, programación de la Fundación La Caixa), en Europa occidental, central e oriental (gira en 1997 en Croacia, Eslovenia, Eslovaquia, Hungría y Polonia) y también en Marruecos (Festival Internacional de Músicas sacras de Fez, 1999), Líbano (2002), Estados Unidos (2001), Australia (1998), Colombia (2003), República Checa (2005), Panama, Costa Rica Nicaragua, Mexico y Ecuador (2008). Su discografia comprende 12 títulos, la mayoría de los cuales han obtenido las más importantes distinciones y los más elogiosos comentarios de la crítica especializada.

Más información en: assoc.pagespro-orange.fr/cmmp

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